torsdag 22 november 2012

Något helt sjukt

Nu är det så att jag inte har kunnat använda bh:ar ifrån HM sedan jag gick på högstadiet, och när jag använde dem då så gick de allra flesta sönder efter två-tre veckor då bygeln flög ur. Så när jag ska välja och köpa bh:ar så går jag aldrig till HM. Mest för att de inte har min storlek.

När jag gick på högstadiet och hade storleken 75C så motsvarade deras bh:ar i den storleken en bh i storleken 75B och en liten sådan i andra butiker. Självklart var jag väldigt irriterad över det då jag tyckte att de hade riktigt fina bh:ar. I andra butiker kan bh:ar vara lite "tantiga" och jag vill väl inte se ut som en tant i tjugoårsåldern...

Nu har jag länge stört mig på något med bh-industrin. Självklart ska de som har lite mindre bröst även dem kunna hitta bh:ar som passar dem och sitter fint, men vart ska vi med större bröst vända oss? De gör bh:ar anpassade för små barn med hello kitty motiv och liknande, menat för barn som kanske bara går i mellanstadiet.

Men det som nästan stör mig mest är nog denna varianten nedanför här, den kommer ifrån HM och det görs fullt med reklamer för sånna här. Inte nog med att det är en push-up utan detta är en super-push-up. Vilket innebär att 95% av den här bhn är vaddering och inlägg, plats för det riktiga bröstet är alltså 5% typ. Vilken målgrupp kommer använda denna då? Jo antagligen osäkra tonåringar med tusentals komplex. Vi borde inte uppmuntra sånt här från klädindustrin!!! Det ger bara småtjejer ännu sämre självförtroende. Låt det riktiga vara riktigt, att låta sina barn använda en sån här går att jämföra med att låta dem plastikoperera sig.

Jag tycker att ni med små bröst ska uppskatta det och inte försöka göra dem större än vad de är, för jag kan lova er, det är inte kul någonstans att ha lite större bröst, jag kan inte ens längre gå till vanliga butiker och hitta en bh utan måste gå till en specialbutik, det är inte kul någonstans.

Det här är alltså min åsikt. Jag förstår självklart att alla inte tycker likadant, men det är min blogg och jag skriver därför vad jag vill.

2 kommentarer:

  1. Hej!
    Har följt dig ett tag nu och bara lääängtar till er bebis kikar ut! :)
    Intressant inlägg! Vi har samma problem du och jag, fast tvärt om. Jag har alltid haft små bröst som jag också varit stolt över. Jag har alltid haft 75a. Men efter barnafödande och ammning så förändras brösten. Bla så förändras volymen, de blir mindre fylliga liksom. Så efter tre barn har jag i princip inga bröst kvar alls :( Idag har jag 75aa och i vissa modeller 75aaa. Det görs väldigt få sånna bhar, utan man blir oftast hänvisad till sportbh, och hur sexig känner man sig då? Inte alls :(
    Så det är inte bara osäkra tonåringar som vill ha inlägg och push. Utan även oss vuxna med små bröst. Jag är inte ute efter att få en större byst, men jag vill ha en snygg byst som jag också kan känna mig både vacker och sexig i :)
    Så i en bh med 75aa med inlägg och push i så ser man att jag faktiskt har bröst, dock små, men de finns där :D

    Bara ett inlägg för att vidga din syn på push :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!
      Va kul :D

      Jo jag förstår precis vad du menar, och jag tror att du kan ha missförstått meningen med det här inlägget. Självklart förstår jag att det finns människor i vuxen ålder och liknande som vill känna sig fina och liknande. Men det jag menar är att tonåringar som inte är fullt utvecklade får inpräntat i deras små huvuden att de måste ha stora bröst för att bli omtyckta, då det bara görs reklam för sånna här bh:ar och självklart blir de påverkade.

      Tack för din kommentar och jag hoppas att du förstår vad jag menar, och att det inte alls var menat som något elakt utan snarare att vi inte ska lura i tonåringarna att de måste ha stora bröst :)

      Radera