fredag 28 september 2012

Magen vecka 31 (30+1)


Så här ser magen ut idag, rund och go!

Tänkte göra en sån här veckouppdatering också med info hämtad ifrån vårdguiden, sen skriva lite om mina egna tankar om graviditeten just nu.

Bebisen
Barnet är nu cirka 40 centimeter långt från huvud till fot. Nu börjar det närma sig födelselängden. Många har redan hår på huvudet som kan ha vuxit upp till två centimeter. Barnet kan ha lagt sig tillrätta med huvudet nedåt men det är inte säkert. För förstföderskor fixeras den delen av fostret som kommer först i bäckeningången ofta tidigare än för dem som fött barn tidigare. Hos de sistnämnda kan föregående fosterdel vara rörligt ända tills förlossningen startar.
Vikt 1 800 gram.
Egna tankar
Varje dag får jag massvis med starka revbenssparkar och han trycker sig ut ibland så att det blir en stor knöl på magen och då putar den ut just där mycket mer så jag får en helt sned mage. Det ser väldigt lustigt ut faktiskt. Sen så tror jag att han har vänt sig nedåt, då jag i flera dagar enbart fått sparkar mot revbenen, och det har börjat trycka mer nedåt och jag har dessutom fått lite lättare för att äta. Ska nog fråga min barnmorska om hon kan känna efter om jag har rätt. 
Mamma

Din lungkapacitet har ökat från 500 till 800 kubikcentimeter luft per andetag. Det behövs både för barnet och för dig själv. Den ansträngning det innebär att vara gravid kan göra dig andfådd. Bebisen fyller upp större delen av magen. Det kan kännas trångt och tungt. Många kvinnor samlar på sig vatten. Om dina ben är svullna och känns tunga kan du prova med stödstrumpor. Det kan också hjälpa att ligga eller halvsitta med benen i högläge. Tala med din barnmorska eller hör efter på apoteket. Har du börjat tänka på förlossningen? Känns det bra, roligt, spännande, ångestframkallande, häftigt? Prata med din familj och dina vänner. Din barnmorska finns också där för att reda ut begrepp och lyssna till dina tankar.

Egna tankar
Det börjar bli påfrestande på kroppen att vara gravid, jag är tung, blir andfådd av allt jag gör, kissnödig hela tiden, kan knappt sova ordentligt. Men det värsta är nog det här med sömnen, jag vaknar varje gång jag vill vända mig, måste kissa flera gånger varje natt och känner mig aldrig utvilad. Men det kanske är för att förbereda för den tid som kommer. Foglossningen lider jag med varje dag också, vissa dagar är den så illa att jag knappt kan röra mig medan andra dagar så är den knappt märkbar. Men jag älskar att vara gravid, för pyskiskt så är det det mest underbara som hänt mig sen så är magen vacker också, det är bara allt annat fysiskt med kroppen som är lite trist, men men, jag får iallafall träffa mitt barn snart!

1 kommentar:

  1. Gudfadern ser redan fram emot födseln! :D

    /Vem tror du? <3

    SvaraRadera