onsdag 15 januari 2014

Inskolning

Då var det vår tur då, i måndags påbörjade vi inskolningen på Lilla Pyret, Neos förskola alltså.

Vi kom dit vid klockan nio på morgonen, vi hängde upp Neos saker och våra jackor i Neos egna lilla bås i kapprummet, de hade redan satt upp hans namn lite här och var. Sen så fick vi följa med in, i ett jättefint och fräscht rum. De har lite öppen planlösning där, vilket jag som förälder uppskattar, då kan de ju ha bättre uppsikt.

Sen så släppte jag ner Neo på golvet och i samma sekund så började han gå iväg från mig, sen lekte har hela timmen ut utan att kolla på oss, jag följde med han lite första dagen för att han skulle känna sig säker, men han brydde sig inte om mig alls.

I tisdags så var det andra inskolningsdagen, den här dagen hade vi också 9-10. Så vi kom dit och gick in, han började självklart leka på en gång. Dock så blev det lite tårar den här dagen, tårar som kom när vi skulle gå hem och jag lyfte upp Neo för att bära med mig han. Dumma mamman som inte förstår att det här med förskolan är jättekul. Den här dagen var vi också med hela tiden.

Idag så hade vi två timmar 9-11. Neo började bli mer säker med de andra barnen och intresserad av dem. De två tidigare dagarna så lekte han mest själv. Idag så satt jag och Tobias bara på en soffa därinne hela tiden, fröknarna tog helt och hållet hand om Neo. Han fick också vara med på samlingen/mellisstunden idag som innebar sång och lite päronätande.

Imorgon och på fredag så blir det också 9-11, sen nästa vecka, som jag förstod det så ska vi börja lämna han.

Jag tycker verkligen att det är ett bra system de kör, att man liksom kommer och provleker lite först, för att sen vara där lite längre och tillslut lämna han där i fem timmar, tre dagar i veckan, eftersom han går femtontimmars. Jag ogillar de snabba inskolningarna man hör om på andra ställen, där man får lämna barnen nästan på en gång.

Fröknarna är verkligen toppen, hur bra som helst, Neo kommer få det så himla bra där! Jag är en nöjd mamma!!

En bild på en glad pulkakille

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar