torsdag 16 augusti 2012

Vecka 25 (24+0)

Idag går jag och lillen in i vecka 25 då och tänk, det är nu bara 15 veckor kvar. 15 ynka veckor. Det är inte alls lång tid egentligen. Det är alltså lite mer än tre månader kvar.

Det känns helt sjukt för ute är det hur varmt som helst just nu, och att tänka att om fyra månader så är det jul, det känns helt galet, men även underbart då jag älskar julen. Det enda jag tycker är lite trist är att jag kommer vara höggravid när det är kallt ute, vilket innebär att jag måste ha en stor och fet jacka på mig, som antagligen inte sitter så smickrande. Menmen, jag får iallafall träffa min lilla underbara då, så allt är värt det.

Dessutom så är det inte långt kvar tills jag får börja ha på mig mina favoritplagg, stickade tröjor <3 Stora, mysiga stickade tröjor, absoluta favoritplagget.

Men iallafall, tillbaka till vecka 25 då. Varje vecka innebär större chanser för honom att överleva om han skulle födas, så varje vecka är en stor milstolpe. Sen slutet av vecka 23 så har det funnits överlevnads chanser, men de ökar med varje vecka. Och det känns bra att veta att 9 av 10 barn överlever i vecka 28, om de skulle födas då, och det känns bra, för dit är det inte så långt kvar.

Om barnet, vecka 25:

Barnet kan ligga så att det trycker på blåsan vilket gör att du måste gå på toaletten ofta. 
Ditt barn är nu ca 22 cm långt mellan huvud och stjärt och väger ca 800g. Navelsträngen är tjock och elastisk, den innehåller två artärer och en ven. För att förhindra att blodkärlen trasslar ihop sig så ligger de inbäddade i en geléaktig massa. Barnets permanenta tänder bildas och kommer fram när barnet tappar sina mjölktänder i sexårsåldern.

Om mamman, vecka 25:

Du känner av tyngden allteftersom magen växer magen. Ont i ryggen, kramp i benen och tryck ned mot bäckenbotten är inget ovanligt. Du kan avhjälpa det med stretchövningar.



(Bilder och information från babygruppen)

Ska försöka komma ihåg att ta en bild på min mage idag :)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar