måndag 7 oktober 2013

Tio månader

Tänk att tio månader redan har passerat, och vad mycket som har hänt under dessa underbara månader. Jag har blivit mamma till världens goaste "lilla" kille, han förgyller varenda sekund av mitt liv. Nyss var han ett litet spädbarn som bara låg och kollade, nu är han en helt unik liten individ med en stark vilja.

Tänkte skriva en liten uppdatering om Neos utveckling nu, mest för min egen skull att ha i framtiden. Vi var på BVC idag också så tar med längd och vikt etc.

Neo har nu storlek 5 på liberoblöjor och storlek 86-92 på kläder. Han var 83 cm lång idag (har växt 5 cm på två månader) och sen så vägde han 12390 gram, han hade också 47,7 cm i huvudomfång.

Mat vill han ha på en gång, om det tar tid att värma maten eller liknande så låter han oss veta att han inte är nöjd. Godast är mammas hemlagade mat, men ibland kan en burk eller två gå ner också. Gröt är favoriten, gröt med lite hemlagad fruktpuré, det slukar han på bara några minuter. Välling vill han bara äta på morgonen, på kvällen är det lagad mat som gäller. Favoritfrukterna är banan och kiwi, de duger bra som mellanmål.

Krypa kan han, men oftast så tröttnar han på att krypa efter några steg och drar sig då fram på mage igen. Man skulle kunna tro att det skulle gå långsammare att hasa sig fram på magen, men för honom går det mycket fortare att göra så än att krypa "på riktigt". BVC- sköterskan sa att det antagligen är hans riktiga krypstil. Alla barn kryper olika, bara för att flest kanske kryper "på riktigt" så betyder inte det att Neo kryper fel.

Han ställer sig upp mot ALLT, och när jag säger allt så menar jag verkligen det. När vi va på BVC idag så försökte han ställa sig mot plastlådor, papperskorgar och liknande. En helt ny värld har öppnats för honom och vi har behövt barnsäkra ytterligare.

Han älskar när man håller honom i händerna så han får gå, han har blivit jättestadig och snabb.

Han kan stapla ringar på en sån där pinne som man staplar ringar på. Vi visade han en eller två gånger hur man skulle göra, sen så kunde han göra likadant efter det. Han kan konstigt nog sätta på lock på plastlådor, vi har inte visat honom det vad jag vet, men ändå så gör han det. Haha!

Om man sjunger och klappar händerna på låren så gör han likadant med ett stort leende på läpparna. Han försöker också klappa händerna om vi klappar, men de träffar inte alltid varandra.

Han har ett jättebra pincettgrepp och stoppar in små matbitar i munnen själv. Han vinkar ganska ofta, men inte alltid på beställning utan oftast oprovocerat.

Han säger mamma och förstår rätt så många ord. Han förstår mat och äta, inte helt oväntat, om jag säger "får mamma smaka?" så stoppar han en sked i min mun och skrattar om jag låtsas äta, han vet vart lampan är, om man frågar om man kan få något av han, t.ex. nappen så ger han den till en. Om man säger "vem kommer nu?" så brukar han kolla mot dörren. Han älskar att leka tittut, han brukar hålla upp en filt över ansiktet och sen dra ner den och ser överlycklig ut.

Det är allt jag kan komma på just nu, han utvecklas i en bra takt och jag är imponerad av honom.





Blev en liten bildbomb på en glad 10-månaderskille!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar