torsdag 11 oktober 2012

Fler julfrågor!

Lägger in en till sån här lista, bara för att jag kan :D Ni som inte längtar efter julen kan bara ignorera den :)

• Hade du en bra jul förra året?
Nej, det kan jag inte påstå. Har skrivit om den förr och det som gör den så otroligt dålig var att vi höll på att renovera/flytta hela december månad, sen så fattades stora delar av familjen på själva julafton också, så nej, ingen bra jul alls.

• I vems hem firade du jul?
Hemma hos min mor och far, vi firar alltid där. Eftersom mor är en riktig hönsmamma så samlas alla barnen och barnbarnen hos dom. Det är hur mysigt som helst!
• Vilket är ditt bästa barndoms-julminne?
Jag har ett sådant komplext minne så jag kan inte minnas en hel dag, men jag minns alla små detaljer och konstiga saker. Och ett återkommande minne var efter maten hemma hos mormor och morfar, då brukade jag ligga under vardagsrumsbordet och kolla på tv och fråga om vi inte skulle öppna julklapparna snart. Det känns ganska mysigt. 
• Vilket är ditt värsta barndoms-julminne?
Jag har nog inget direkt dåligt minne från när jag var ett barn. Det äldsta dåliga minne jag har, då var jag ändå tonåring. Det var när Tobias var uppe hos sin mormor och morfar över julen, och vi bråkade så otroligt mycket. Det var inte roligt alls, och fick jag ändra på det så skulle jag definitivt inte vara så grinig som jag var då. Ångrar det så himla mycket.

• När slutade du tro på tomten? 
Hm... Jag vet faktiskt inte. Min familj sa aldrig rakt ut att tomten inte fanns, de sa snarare tvärt om även fast jag började komma upp i tonåren. Men jag visste nog när jag var kanske 8-9.

• Vad är det godaste du har ställt ut till tomten på julafton?
Har aldrig gjort det.
• Ger du något till välgörenhet etc under julen?
Nej, har haft sån ansträngd ekonomi så det har inte varit möjligt.

• När julhandlar du?
Det beror lite på. Jag brukar inte ha någon speciell tid för det, utan gör det när det passar, förra året fixade jag några klappar i början av oktober till exempel.

• Hur dags vaknar du på julafton?
Jag brukar vara uppe rätt tidigt. 
• När äter ni julmat?
Runt ett, halv två tror jag det brukar vara. 



• Hur dags öppnar ni julklappar?

Vi öppnar alltid julklapparna efter kalle anka!

• Vad är den bästa julklapp du någonsin fått?

Ja det lär väl bli årets julklapp, min lilla bebis är ju ett litet julbarn, och hade inte kunnat drömma om något mer underbart. Men sen så var väl de flesta julklapparna väldigt uppskattade när man växte upp, jag fick ju nästintill alltid det jag önskade mig. Utom då en gång när jag önskade mig en riktig svan i födelsedagspresent och fick en gosedjurs svan istället. 

• Hur brukar din stad/by/kommun julpyntas?

Ganska snålt med uråldriga ljusslingor som ser likadana ut som de alltid gjort. Det var det fina när jag bodde i Stockholm att julen var så himla viktig där och pyntet var fantastiskt. 

• Hur länge är du ledig vid jul?
 
Jag lär vara mammaledig så jag är väl ledig hela tiden egentligen. 

• Hur länge efter jul har du kvar din julgran?
 
Tjugondag-knut

• Har du någon gång firat jul utomlands?

Nej och vill aldrig någonsin göra det heller, julen ska firas hemma, punkt slut!

• Har du någon gång gjort egna julkort?

Nej det har jag faktiskt inte.

• Tycker du om att sjunga julsånger?

Jag brukar sjunga med i julsånger men inte sjunga annars. Ogillar att folk hör mig sjunga. 

• Vem vill du helst fira jul med utöver familjen/släkten?

Alla som jag vill ha där kommer vara där, så jag kan inte tänka mig något annat. Skulle aldrig kunna fira med t.ex. vänner då jag är väldigt noggrann med traditioner. 

• Om du fick tio miljoner, hur skulle du fira jul då?

Vi skulle köpa ett helt underbart fint hus och bjuda över alla i familjen dit för att fira. 

• Om du kunde ändra något med julen, vad skulle det vara?
 
Att den skulle vara längre, tycker den kommer och går alldeles för fort. 

• Tror du att vi får en vit jul i år?
Ja, helst efter lille-man har kommit ut så jag inte behöver halka runt som höggravid!











• Vad vill du att tomten ska ha med sig för julklapp till dig?
Inredning! Presentkort på inredningsbutiker och liknande!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar