onsdag 10 oktober 2012

Visning på Karlskoga förlossning

Igår var jag och älsklingen på visning av Karlskoga förlossning och BB. Jag måste påstå att jag är lite mindre rädd efter att ha sett avdelningen som vi förhoppningsvis ska vara på när våran son kommer till världen.

Vi fick först en liten introduktion sen så gick vi till en förlossningssal för att se hur den såg ut. Det var ett ljust och fint rum som också var väldigt öppet och rent. Eftersom hela avdelningen är ny från 2012 så var allt jättefräscht och fint!

Inne i alla rum så finns egen toalett, dusch och badkar! Helt otroligt lyxigt, känns ju riktigt bra att kunna ligga där i och vara viktlös en stund innan gossen kommer. Man behövde alltså inte dela något med någon annan, vilket också känns bra, för min syster berättade att när hon var där i maj förra året så delades badkaret med alla andra och dusch/toalett delades med tre andra, så att få eget känns ju bra.

Inne i förlossningssalen fanns också en soffa för den medföljande. Så där kan Tobias sitta/ligga och även sova om det skulle dra ut på tiden med förlossningen.

Förlossningssalarna var i övrigt väldigt bra tycker jag, inga stora maskiner som stod på golvet utan det mesta var inkopplat i väggen direkt, så det blev lite mysigare på det sättet.

Sen så fick vi se akutrummet för nyfödda, kan ju vara bra att ha sett det ifall det skulle gå på tok.

När vi var klarar där så blev vi visade till ett familjerum på BB. Allt ligger på samma våning, i en L-formation ungefär. Som jag har förstått det så finns det totalt 8 rum på BB, varav 4 är familjerum och de andra fyra är enkelrum, men det fanns möjligheter för partnern att stanna kvar även om man fick ett enkelrum. Återigen så är jag överlycklig att man inte behöver dela rum med någon, det skulle nog vara extremt jobbigt för mig, då jag inte skulle kunna slappna av.

I familjerummen så fanns en sjukhussäng till mamman, en liten rullsäng till bebisen och sen en normal säng till partnern som såg väldigt bekväm ut. Sen så var det platt-tv i alla rummen, egen toalett och dusch, skötbord och liknande, hon som visade oss runt sa att de flesta håller sig inne på rummen för det mesta, för allt finns ju där inne.

Sen så fick vi även så matsalen som också var ljus och fräsch.

Jag ska lätt välja Karlskoga när det är dags, om han inte bestämmer sig för att komma innan vecka 37, det vill säga. Men Karlskoga var väldigt lugnt och hemtrevligt. Så det känns bra att ha kollat in det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar