måndag 29 oktober 2012

Innehåll i förlossningsväskan

Så, jag tänkte skriva vad jag har nerpackat i förlossningsväskan, det var rätt svårt att packa den då det finns så himla många olika tips på vad man ska ha med sig, så jag gick mest efter vad som stod på Karlskoga förlossnings hemsida och använde sunt förnuft. Jag har säkert missat en massa egentligen, och vissa saker går inte att packa i förväg.

Till mig: 
Jag ska ha med ett par tofflor också, men har inte bestämt mig om jag ska ta några jag har eller köpa nya.

* Några par trosor
* Några par strumpor
* Ett par varma stickade myssockor
* Extra amningsbh
* Två par mjukisbyxor (sen beror det lite på vad jag åker in i)
* Några bekväma tröjor
* Kläder jag kan ha på mig när jag åker hem

Till Tobias:
Tobias ska nog också ha med ett par tofflor, men han har inte heller bestämt sig.

* Några par kalsonger
* Några par strumpor
* Extra byxor
* Extra t-shirtar

Hygienartiklar:
När det gäller hygienartiklar så har vi köpt det mesta, då man kanske glömmer saker som tandborste och tandkräm annars. Sen så känns det fräscht att ha helt nya saker.

* Varsin tandborste
* Tandkräm
* Schampo och balsam
* Tvål till oss båda
* Amningsinlägg
* Deodoranter
* Bodylotion
* Ansiktskräm
* Lipsyl (Har hört att läpparna kan bli torra av lustgas och grejjer)
* Olika salvor, typ bepanthen, idomin och liknande.
* Massa bindor
* Hårborste
* Hårsnoddar
* Sminksaker (så man kan fräscha upp sig innan man åker hem)

Övriga saker:
Vi ska baka pizzabullar och ha med oss om väntan blir lång. Då de går att ha nerfrysta och även upptinade.

* Självklart bilbarnstol
* ID-kort
* Kamera + batteri + sladd
* Minilaptopen + laddare, om man kommer in för tidigt och behöver fördriva tiden så ska vi ladda den med filmer/serier att kolla på.
* Något snacks vi tycker om
* Min favoritdryck (Vitamin well)
* Iphoneladdare
* Hörlurar
* Block och pennor om jag eller Tobias vill skriva/teckna

Till den lilla:

* 2 Filtar som jag sovit med i en månad ungefär
* 2 stycken bodies i stl 50
* 2 stycken bodies i stl 56
* 2 par byxor i 50
* 2 par byxor i 56
* Kalasbyxor att ha under för extra värme
* Hjälmmössa
* Några par strumpor
* Raggsockor
* Utemössa
* Fleeceoverall
* Åkpåse
* Några nappar som vi kokat i förväg
* Några blöjor
* Våtservetter

Vad vi struntar i:

På våran förlossning så behövde man inte ha med sig varken blodgruppering eller MVC-journal, så det struntar vi ju då i. Sen så har jag valt att inte skriva något förlossningsbrev, jag förstod ingen mening med det då jag och Tobias har gått igenom våra önskemål hundratals gånger och det inte är något speciellt jag vill ha under förlossningen. Han och jag vet vad vi vill, så vi såg helt enkelt ingen anledning med att skriva ett sådant brev.
Struntar även i saker som cd-skivor (jag vet att jag enbart skulle bli irriterad på något sånt), det samma gäller böcker och tidningar eftersom jag inte ens kan läsa i lugn och ro hemma så tror jag knappast att jag kan läsa då.

Ja, det var väl typ det... :)

6 kommentarer:

  1. Härligt att se en lång lista!! Ja har börjat packa och det liknar er väska men trodde jag hade med påtok för mycket saker, men kanske inte då =)
    Pizzabullar ska jag nog härmas med å baka! Det är ju sjukt smart! Har verkligen grubblat över vad för "mat" som funkar å ta med som faktiskt mättar lite =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha jo mycket blev det!! Jag känner nästan att jag har för lite med mig :P

      Jo jag tyckte att det verkade som en smart lösning och dessutom är de ju riktigt goda :)

      Radera
  2. Åh vad mysigt att packa väskan, nu är det inte lång tid kvar för er. Avundas lite faktiskt eftersom en annan måste vänta tills januari innan lilla hjärtat är beräknat :-)

    Hoppas allt är bra med dig?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var väldigt mysigt faktiskt, blev väldigt verkligt helt plötsligt iallafall :) Äsch tiden kommer gå fort ska du se, jag tycker att tiden både rusar och står stilla just nu ;)

      Allt är annars bra med mig, hur är det själv? ^^

      Radera
  3. Känns bra att läsa någon annans lista och se att den är ganska lik min egen, ett tips jag fått av mina nära och kära är att ta med eget MJUKT toapapper då man kan vara ganska öm där nere och det på sjukhus är ganska hårt..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo på så sätt kan man få mycket information :) Jo jag har faktiskt funderat på det, tack för tipset :)!

      Radera