söndag 16 december 2012

En lista

För att Neo sover och jag är uttråkad...

När fick du reda på att du var gravid? Gjorde ett graviditetstest den 29/3 - 2012, men en vecka innan så var jag helt hundra på att jag var gravid.
Var bebisen planerad? Ja
Mådde du illa mycket? Nej inte direkt. Mådde väldigt illa hela vecka 9 men innan och efter det mådde jag bara illa om jag inte ätit ordentligt.
Hur blev ditt hår? Som innan
Hade du mycket halsbränna? Lite grann de sista veckorna
Vad tyckte du inte om för mat? Stekos överhuvudtaget tyckte jag var äckligt.
Vad gillade du för mat? Apelsiner och satsumas åt jag extremt många.
När kände du bebisens första sparkar? i mitten av vecka 15.
När började dina förvärkar? lite efter vecka 30
Var du ofta orolig? Ja, speciellt den sista tiden.
Samlade du på gravidtidningar och böcker? en del tidningar.
Sparkade bebisen mycket? Ja väldigt mycket, men de två sista veckorna lugnade han ner sig. 
När började du läcka bröstmjölk? jag läckte inte så mycket, nästan bara när ett barn grät.
Fick du bristningar? Ja, först på låren, sen på höfterna, sen på brösten, sen på magen och ryggen.
Hur kommer det sig att du behöll bebisen? Vilken dum fråga, vi ville ju ha barn?
Blödde du nångång? Nej inget alls.
Levde du på som vanligt? Nja... I slutet höll jag mig mest inomhus då kroppen var så sliten. 
Hur gammal va du när du blev gravid? 19
Hur tog dina föräldrar det? Jag tror de blev glada för våran skull.
Hur tog din partner det? Extremt glad.
Vart bodde ni? I våran lägenhet, precis som nu.
Hur ofta gick du till MVC? Så ofta man skulle, men de sista veckorna gick jag varje vecka.
Vad var ditt sista SF mått? 36 tror jag. 
Hur många ggr åkte du in till förlossningen? Två gånger.
Hur många UL gjorde du? Först ett KUB ultraljud i vecka 14, sen rutinultraljud i vecka 20, sen så gjorde vi ett tillväxtsultraljud 38.
Hur började din förlossning? Vattenavgång
Hur många timmar tog din förlossning? Vattnet gick 00.30, han var ute 10.56. 
Födde du vaginalt eller kejsarsnitt? Det blev ett ur-akut kejsarsnitt. 
Hur mkt var du öppen när du åkte in? De ville inte känna för mycket eftersom att vattnet hade gått så de kände först några timmar efter att vi kom in och då var jag 2 cm öppen.
Vilken smärtlindring tog du? Bedövning i ryggen.
Hade ni förberett BB-Väskan? Ja, den var helt färdig.
Hur var din partner under förlossningen? Han var helt underbar, jag hade verkligen inte klarat mig utan honom. 
Hur lång tid tog det att krysta ut bebisen? Det blev ett ur-akut snitt då han hade syrebrist
Blev det komplikationer? Ja ett kejsarsnitt räknas väl som en komplikation.
Fick du sy? Ja, eftersom jag gjorde kejsarsnitt..
Hur var vikt och längd? 3816g och 54 cm lång
Ögonfärg? Mörkblå
Hårfärg? Mörkblond
Ammade du? Ja.
Ammar du? Ja.
Hur gammal är bebisen nu? 9 dagar gammal
Vad tyckte du om förlossningen? Chockerande men ändå helt underbar
Vill du ha en till? Ja nån gång i framtiden
Planerar ni en till? Ja, fast om kanske två år. 
När kommer andra barnet? som jag sa på den tidigare frågan
Hur är ert förhållande? Helt perfekt
Hur mkt gick du upp under graviditeten? 21,5 kg
Vilken vecka födde du i? 40+1

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar