fredag 2 november 2012

Min åsikt gällande amning

Jag har märkt att amning är ett ganska laddat ämne av någon konstig anledning. Amning ska ju vara något av det mest naturliga som finns. Så jag tänkte ta upp min åsikt gällande det här ämnet, ni som inte håller med mig behöver ju inte bli irriterade för då håller nog inte jag med er heller ;) Smaken är ju som baken och min åsikt är just min åsikt och inget ni behöver hänga upp er på.

Jag kan inte förstå hur sjukt vanligt det har blivit i dagens samhälle att ge ersättning trots att amning skulle ha fungerat. Jag kan enbart se fördelar med att amma sitt barn, man har det alltid med sig, det är alltid lagom varmt, det kostar inga extra pengar (om man bortser från möjligtvis amningsinläggen), det ger en otrolig närhet mellan mamman och barnet och det innehåller alla viktiga näringsämnen som barnet behöver.

Sen kanske ni nu tycker att jag har helt fel. Men helt fel kan jag omöjligt ha, förr i tiden fanns det inge ersättning och hur gjorde de då tror ni? På ersättningspaketen står det klart och tydligt "rådfråga med läkare innan ni byter ut mjölken mot ersättning", ändå så köper alla denna dyra och opraktiska ersättning.

Jag kan väl förstå de som har provat att amma och inte fått det att fungera, då är det väl klart att de tröttnar och börjar använda ersättning. Men jag tycker det är hemskt med folk som slutar eller aldrig börjar amma av någon hellöjlig anledning, typ att det "gör ont", att det är "pinsamt" eller av ren lathet att de typ vill att någon annan ska kunna mata så de slipper ansvaret.

Amning är en helt naturlig och jätteviktig källa till närhet med barnet. Visst jag längtar väl inte efter att slänga fram mina tuttar bland folk, men jag ska verkligen försöka kämpa med amningen för min och bebisens skull.

Det är min åsikt iallafall.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar