söndag 3 mars 2013

Saker vi tyckt varit bra/dåliga

Innan man får barn så försöker man läsa listor på internet och i tidningar på vad man behöver till barnet, men det vi har lärt oss är att smaken är som baken. Visst ett flertal av sakerna i listorna är säkert användbara men det kan man inte veta förens efter barnet har kommit ut.

Ett klädesplagg som jag gillat och som jag kan rekommendera till er som väntar en liten är den stickade overallen ifrån kappahls newbie. När Neo föddes och hade storlek 50 så fick vi en sån här overall i storlek 56, den kunde han ha från början och när den började bli liten så köpte vi en i storlek 68, den är så stretchig så man kan hoppa över lite storlekar, bra för plånboken alltså! Den i 68 kan han fortfarande ha fastän han ligger mellan 74 och 80 nu.Vi har den vita overallen, men den ska också finnas i blå och rosa.

När det var kallt ute så hade vi den under en tjockare overall och nu använder vi den om det är lite kallt inne, eller om vi ska till förråden och liknande. Om inte Neo växt så fort så hade man säkert kunnat ha den under kallare sommardagar, men newbie finns bara till storlek 74 tyvärr.

Något jag ogillat starkt har varit huvtröjor. Jag vet att många gillar dessa, men jag har tyckt att de varit otroligt onödiga, det gäller även för nästintill alla tvådelade plagg. Jag föredrar body + byxor, sen en overall av något slag över ifall det är lite kallare ute. Att byta ut en body mot en tröja eller t-shirt har jag inte gjort, för jag tycker att det bara åker upp och har sig hela tiden. Det är superjobbigt att bara dra ner det hela tiden. Nog är sånna kläder snygga, men jag tycker då inte iallafall att de är praktiska på en sån här liten korv. Som jag sa är ju dock smaken som baken.

En lista på lite saker som jag tycker att vi skulle köpt i förväg och saker jag är glad att vi köpte:

* Bröstpump, det kan man ju omöjligt veta innan, men det otroligt praktiskt att ha en hemma om man ska amma. Jag som har en sån stor mjölkproduktion har verkligen behövt min. Vi köpte ingen innan Neo föddes så när jag fick mjölkstockning på en helg här på vår lilla ort så fick jag sitta och handmjölka, för ingen affär var ju öppen och att beställa en skulle ta för lång tid, så när jag väl kunde köpa en så var jag överlycklig, det är ju inte världens lättaste att handmjölka. Sen så kan jag säga att en elektronisk är ganska värd pengarna. Till nästa barn ska jag ha en sån iallafall, fastän de är så dyra.

* Nässug, en nässug är jättebra att ha hemma, man vet aldrig, rätt vad det är så har de små blivit förkylda och då behöver man hjälpa dom att få ut snoret.

* Bärsele, en ordentlig bärsele ska man nog köpa. Vi köpte en babybjörn original och den är totalt värdelös när man har ett stort barn, efter fem minuter så får jag ont i ryggen av den och skulle jag gå med den i över en kvart så får jag så ont att jag knappt kan röra mig på ett dygn. Den avlastar inte alls utan lägger hur mycket vikt som helst på axlarna istället. Nej nästa gång så ska vi nog köpa en med lite högre standard. Man kan ju hitta de dyrare babybjörnarna på blocket för en billig slant.

* Lagom mycket kläder, man ska inte köpa allt för mycket kläder innan, det är jättekul men Neo har knappt använt sina kläder som vi köpte innan. De i storlek 50 använde han bara i en vecka och vi hade kläder som hade räckt i tre veckor ungefär utan att tvätta. De växer ganska fort och man kan ju alltid köpa mer när de kommer ut, när man faktiskt vet vilken storlek de har.

Det var det som jag kom på just nu kanske kompletterar listan sen :)

4 kommentarer:

  1. Från och med v10 så kommer newbieserien finnas upp till strl 98. Det ska redan finnas lite ute på deras hemsida :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nejmen! Vilken lycka! Tack så hemskt mycket för tipset! :)

      Radera
  2. vilken bröstpump har du? har funderat på att köpa en manuell från philips eller medela... kan du rekommendera den du har? även om en elektronisk säkert är bättre .. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har en philips avent, är riktigt nöjd med den faktiskt! :) bekväm att använda och lätt att plocka isär och ihop igen. På sjukhuset lånade jag en elektronisk från medela, tycke den också var väldigt bra men kan inte uttala mig om deras manuella :) manuell funkar bra, bara latheten som spelar in :P

      Radera