onsdag 15 maj 2013

Det är mycket man ska hålla koll på

Nu är ju Neo fem månader och en vecka gammal, man har lärt sig rätt så mycket under de här månaderna. Men det är fortfarande så himla mycket som man kommer lära sig och mycket som ännu är oklart.

Om det är något jag har haft problem med och fortfarande har problem med så är det mat. Vad jag som ammande får äta och vad Neo ska äta.

Man får inte äta jordgubbar som jag älskar så ofantligt mycket för då riskerar barnet att få födoämnes allergier. Det har varit väldigt jobbigt för mig. Längtar efter jordgubbar <3

Sen så står det att man ska vänta med smakisar tills barnet är fyra månader. Det gjorde vi, en vecka efter han blivit fyra månader så började vi med någon sked varje kväll. Men sen så står det också att de tycker att man ska vänta tills barnet är 6 månader, rena djungeln alltså!

Men vi har fortsatt med smakisarna, några skedar varje kväll. Sen nu när han blev fem månader så började vi med att ge puré till honom samtidigt som vi äter lunch, så vi äter tillsammans, nyttigt tror jag. Sen har han fått smaka små små rån och brödbitar, även lite yttepytte mjuka frukbitar, mellan målen om jag tagit något att äta.

Sen på kvällen mellan 6-7 så får Neo ett mål gröt och någon timme senare så får han ersättning för att han ska sova bättre på natten. Vilket han gör, inatt vaknade han bara en endaste gång och åt, sen sov han resten av natten, hallelujha!

Amningen ska jag riktigt långsamt fasa ut. Om en vecka hade jag tänkt plocka bort ytterligare en amning och byta ut den mot ersättning. Sen ska jag fortsätta så och jag planerar att ha slutat amma helt när han är runt 7 månader.

Jag tror att man ska gå långsamt fram. Inte stressa barnen. Bättre att ta vara på den här första tiden, rätt va det är så vill de inte ens sitta i knä längre. Så att amma / ge ersättning ska man nog ta vara på och inte försöka byta över till mat för fort.

Vi ger hemmalagad puré till Neo och om och när vi köper så köper jag enbart ekologiska puréer, det är viktigt att han får i sig det bästa och inte en massa onödiga tillsatser. Men Neo har hittills ändå föredragit mina hemlagade, men han gillar också Ella's kitchens små puré-smoothies.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar