onsdag 29 maj 2013

Maaaat

Här har vi som vanligt ganska fullt upp, just nu är det rätt mycket som händer. Därför blir bloggen lite lidande.

Just nu håller vi på att långsamt byta in riktiga mål mat åt Neo istället för amningen. Just i nuläget så ammar Neo 4-5 gånger per dygn. Han ammar en gång på natten (tidigare var det 2-3 gånger), en - två gånger på morgonen/förmiddagen. Sen så äter han lunch vid klockan tolv. Därefter får han kanske ett litet mellanmål och ammar gör han igen vid klockan 3-4. Sen så äter han inge tutte förens på natten igen. Vid klockan 6 så får han en skål gröt och sen en flaska ersättning ungefär en timme efter, när vi har bytt om till pyjamas och sånt.

Det tar tid att övergå, men det tror jag att det ska göra. Vi har inte stressat fram något i Neos utveckling. Smakisar fick han först någon vecka efter att han blivit fyra månader, sen gick vi vääääldigt långsamt fram då tills han var fem månader, då började vi långsamt öka mängden puré och lägga in ett må¨l gröt på kvällen.

Hade det varit så att Neo nöjt sig på enbart bröstmjölk så hade jag nog fortsatt amma helt tills han var 6 månader (vilket barnläkare rekommenderar) sen introducerat smakisar, men han var så intresserad av mat och han har alltid ätit det som man gett honom utan bekymmer.

Min personliga åsikt är att man ska låta barn vara barn. Alla föräldrar ska alltid försöka få barnen att verka mer utvecklade än vad de är bara för att få skryta. Men vi har inte stressat alls. Neo är inte underutvecklad utan han ligger före i det mesta, men jag går inte runt och skryter för det. Jag vet ju att han är helt underbar och perfekt och det är väl huvudsaken, vi behöver inte andra människor bekräftelse, vi vet att vi är bra föräldrar.

Vi motiverar och tränar men vi tar inga risker och sätter honom i fara.

Njut av den första tiden med amning/flaskmatning, ju fortare man övergår till vanlig mat desto fortare kommer barnen försvinna ur era famnar. Jag njuter iallafall och jag tänker fortsätta amma ett tag till. Kanske byter ut lite mot flaskan, men jag vill gärna fortsätta ha den här närheten man bara kommer få i den här delen av livet, snart är Neo tonåring och vill inte alls mysa med mamma i soffan.

Bjuder på en bild på en gullunge som helt plötsligt kan ligga åt andra håll, utan att mamma förstår vad han har gjort(?) haha.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar