tisdag 7 maj 2013

Fem månader och förkyld




"Är det inte såhär man ska ligga i gymmet eller?"

Idag blev Neo hela fem månader gammal! Det känns helt otroligt att tiden kan gå såhär fort!!? Jag förstår verkligen inte, för ett år sen så var jag gravid och nu så har jag världens finaste pojke hos mig. 

Han kan så otroligt mycket och utvecklingen rusar verkligen fram.Han kan faktiskt tillochmed stå själv (hålla uppe sin egen vikt) utan att man håller i honom i några få sekunder. Han kan sitta utan stöd längre och bättre för varje dag som går. Allt utforskas, dras och slits i, speciellt mammas hår och hud. Han håller i leksaker och flyttar dem försiktigt mellan händerna. Han jollrar och härmar lite ljud då och då, oftast när man sjunger för honom, då sjunger han liksom med :P. Han har lärt sig att om man skakar leksaker med bjällror i så låter de roligt och han slänger verkligen med dom! Han älskar puréerna som jag gör till honom och mumsar i sig tills sista skeden och vill då ha mer. Sen så har han dragit upp knäna under sig (början till krypande ställning) i några veckor nu. 

Jo och så mycket mer, jag skulle kunna fortsätta hela dagen, men någonstans måste man avrunda ;)


Idag hade vi ett BVC-besök på schemat, vaccinering egentligen också. Men då Neo är och har varit förkyld så blev det bara ett vanligt besök med prat, vägning och mätning. 

Jag kan meddela att Neo har kommit upp i tvåsiffrigt! 10,035 gram stod vågen på, jag gissade att han inte skulle ha gått över 10, men Tobias trodde att han skulle göra det, så Tobias hade rätt. Men Neo går inte upp lika snabbt nu längre verkar det som, för sist så vägde han runt 9,3 kilo och har därför bara gått upp runt 700 gram på en hel månad. Förr gick han upp cirka 450 gram i veckan. 

Längden hade han växt en centimeter på, så nu var han 72 cm lång. 

Här är vi fortfarande förkylda, men Neo mår dock lite bättre, det är värre med mig, jag är riktigt ynklig och bygger berg av näsdukar omkring mig. Neo är för övrigt livrädd när jag snyter mig, så Tobias måste hålla honom då för att han inte ska bli ledsen. 

Tobias har dock klarat sig undan rätt bra, han måste ha världens bästa immunförsvar. 


Flytten har blivit uppflyttad tills början av juli istället för juni och det passar oss väldigt bra, jag har två kurser med prov på som jag ska göra klart nu i maj, Tobias ska gå intensivkurs för körkort, dopet ska planeras, båda syskonbarnen fyller år, jag fyller år, Tobias har en kurs i programmering som han måste göra klart.... osv....osv... Listan är lång, så lite skönt är det att slippa en flytt också på det. 

I juli har vi bara en ullaredsresa inplanerad så det känns lite bättre!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar